Oväder, varma koppen och filt i Motala

Ja, rubriken says it all.
Imorse när jag vaknade regnade det, sen var det lite blå himmel och efter det drog ovädret igång.
Vi bestämde att det var för riskfyllt att åka vidare eftersom det redan har försvunnit ett skepp och ett annat har kraschat.
Så vi blev kvar i Motala idag.

Igår tog vi 15 slussar, men tro mig det kändes som fler, många fler.
Mina händer vart röda och var svullna och det dunkade i dem imorse och mina axlar är helt ömma, men jag ska inte klaga, det hade kunnat vara värre.

Det åskade igår, det började självklart göra det när vi var i en slusstrappa (det är flera slussar efter varandra) och de var tvugna att vänta på att det skulle sluta åska så de stängde av slussar och broar när vi var i den sista slussen och hade en bro precis efter.
Vi skulle ju uppåt så självklart står jag på land, själv från våran båt och det börjar ösregna, det är seriöst raka streck ner från himmlen till marken där det sedan studsar upp en halv decimeter.
Jag får se till att repet är fastsatt i en ring på marken, springer in och ställer mig under ett tak där det står en dam, en mamma och en son som är i min ålder.
Vi står där i ungefär 10 minuter och sen ändrar vinden riktning så det börjar regna in på oss, men killen hade ett paraply och snäll som han var fällde han upp det mot vinden och regnet och lät mig stå i skydd även fast att jag hade en regnponcho (jag hade en vind och regntålig jacka under, men bara shorts för benen och dyngsura tygskor, bra för min förkylning va?).

Nu sitter jag här vid datorn, vädret verkar ha lugnat ner sig.
Vindhastigheten har gått från 12 m/sek till 5 m/sek (tack och lov).
Det har slutat regna, nu är det bara rått och kallt, aa juste, värmaren i båten är trasig, wooho!!
Men det blir varmt snart när vi lagar mat och sen ska vi baka bröd. :D

Saknar väääääärmen....

Men om en vecka är jag i varma Turkiet. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0