Vad händer när solen dör?

Just nu håller jag på att skriva klart Naturfrågorna som bara är "lite" försenade.
Det jag läser gör mig lite ledsen och fundersam, även om jag har hört det förut, men det är hemskt att veta:

Solen, som är en ganska liten stjärna, beräknas lysa i 10 miljarder år. Det återstår alltså 5 miljarder år av dess livstid. Därefter tar bränslet i form av vätekärnor slut.

Det betyder att halva solens livstid har varit, när den slocknar kommer allt liv att dö på jorden och om et finns liv på någon av de andra planeterna kommer det också att dö om de inte har utvecklat ett sätt att leva utan solljus.
Men vad händer då?
När allt bara tar slut?
Finns det liv i någon annan galax eller betyder det här att allt som har varit i då 10 miljarder år är borta och det inte kommer finnas något liknande igen. Någonsin? Att det bara är tomt?
Kommer det bli en ny "Big Bang" som ger nytt liv någon annanstans i rymden, där det börjar om det som har skett på vår jord och i vårat solsystem, i vår galax?

Vad händer när solen dör?

(Den kursiva faktan är hämtad ur Gleerups Naturkunskap A av Anders Henriksson)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0