Kan det lösas?

Det här som har skett i Haiti har ju chockat alla och det är väldigt många som försöker hjälpa genom att skänka pengar. Men nu när jag har diskuterat det här ämnet med mamma så har fler frågor börjat dyka upp.
Vi skänker en massa pengar när det sker stora katastrofer, jordbävning på Haiti, naturkatastof i Thailand, klimatförändringar som uppmärksammas och riktas till olika djur opch platser världen om, sjukdomar som ska övervinnas som cancer, hjärt och lungsjukdomar och en massa annat.
Men när de här pengarna ska så långt och när det ofta är många småsummor, är det någonsin någon som håller koll på att ALLT kommer fram?
Hur vet man att pengar inte förskingras undan?
Att pengar inte går till dem som jobbar med det.
Det var en chef för en av organisationerna som samlar in pengar för att kunna hjälpa andra som hade känt att lönen på 67 000 i månaden var för lite och därför förskingrade den här chefen pengar för att kunna lägga till på sin egen lön eftersom att den var för låg.
Men om man nu jobbar på ett sådant ställe där man jobbar för att hjälpa andra, se till att andra överlever, borde man då inte känna sig nöjd med att ha en medelinkomst?
Nej tydligen inte, eftersom att det här har hänt så många gånger tidigare och det skulle inte förvåna mig om det hände igen och igen och igen.
Vad är det då som får de här människorna att bli så pengagiriga? Jag trodde att alla som jobbade i sådana här organisationer BRANN för det de håller på med, att de är ÄRLIGT intresserade för att hjälpa andra och inte för att tjäna penar.
Min egna tanke om att de är så pengagiriga är att när de väl inser hur mycket de kan tjäna på sitt jobb vill dem ha mer och mer och mer och mer mer MER! De blir blinda och kan varken minnas eller se vad det var som fick dem att välja det jobbet från början, om det nu inte var pengarna de var ute efter redan då.
Det jag inte förstår är hur man kan bli så känslokall mot andra personer, så egoistisk och bara tänka på sig själv. Kan du förstå det?
Men hur ska man då stoppa det här från att hända?
Hur ska man stoppa pengaskingringen som hamnar i fel händer, hur vet vi att inte är kanske 50% eller kanske mer som bara går till löner av allt de vi skänker?
När vi skänker tänker vi väl knappast: 'Åh, jag kanske borde skänka 200kr istället för 100kr så att de högt uppsatta cheferna kan få 100kr till deras lön och jag skänker fortfarande 100kr till ....'
Det vi tänker är väl snarare: 'Åh, jag VILL skänka 100kr oavkortat till.... det kan ju hjälpa lite i alla fall.'
Men hur ska vi någonsin kunna vara säkra på att de pengar vi skänker går oavkortat, att det är ÄRLIGT?

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag håller helt med om det här! Det går ju faktiskt inte att veta att pengarna kommer fram, särskilt i de korruperade länderna där regeringarna säkert tar hälften av det som kommer in. Tyvärr tror jag inte att det här kommer kunna lösas eftersom det alltid kommer finnas giriga människor i maktpositioner...

2010-01-20 @ 13:22:15
URL: http://mispemma.blogg.se/
Postat av: Anonym

haiti*

2010-01-24 @ 19:08:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0